serabut la ko











{September 22, 2009}   Kenangan

Aku berada di kampung. Biasalah, Hari Raya. Aku pergi ke rumah sepupu. Dah biasa sangat tiap kali balik kampung aku akan ke sini. Dan banyak kali tidur di sini. Rancangan asal singgah sekejap dan balik ke rumah Atuk. Tapi macam biasalah, aku dan sepupu mesti nak berbual panjang dan gosip macam-macam.

Tadi sebelum dapat kebenaran tidur di sini aku dengar Mama dan Abah berbual dengan pakcik aku. Tentang adik aku. Dah lama, tapi semua orang rindukan dia. Dia selalu lepak di sini. Kami dan sepupu memang dah biasa lepak bersama dari dulu. Rumah ni macam rumah dia juga.

Aku lupakan sekejap kesedihan bila bergosip macam-macam dengan sepupu. Cerita macam-macam.

Aku tidur di rumah ni malam ni. Dapat guna komputer sekejap sambil aku cuba muat turun game dari Reflexive, nak test di Vista (sebab aku tak pakai Vista, cuma XP). Sambil tunggu fail tu siap aku baca jokes yang aku terima dalam e-mail.

School Bus

It was the first day of school, after summer vacations and time for me to pick up the children in my school bus and take them home again. After I had made the complete run that afternoon, one little boy remained on the bus.

Thinking he had simply missed his stop, I started driving slowly back through the neighborhood and asked him to be sure to let me know if any of the houses or people looked familiar. The boy sat in his seat contentedly and shook his head whenever I asked him if he recognized a person or place.

After the second unsuccessful tour of the area, I started back to the school to ask for his address. When we arrived, the child got off the bus and started walking away. “Wait!” I called. “We have to go inside and find out where you live.”

“I live right there,” he said, pointing to a house across the street. “I just always wanted to ride in a school bus.”

Aku baca joke ni tadi. Mula-mula aku tersenyum. Joke yang comel. Kemudian aku rasa sedih.

Dulu adik aku macam tu. Pergi ke tadika dekat dengan rumah. Bila ada masa aku yang kena ambil dia balik, naik basikal. Dan dia kadang-kadang meragam.

Dia duduk dekat dengan tadika. Kawan-kawan pula ramai naik bas. Kadang-kadang dia teringin naik bas. Sebab rumah dekat selalunya aku bawa naik basikal, atau dia jalan kaki balik, atau dijemput naik kereta. Tapi dia nak merasa naik bas. Petang-petang bas lalu depan rumah. Dia suka tunggu sebab nak tunggu peluang naik bas. Walaupun bukan bas sekolah. Dan memang kami pernah naik bas keliling taman perumahan berhampiran semata-mata nak buatkan dia puas hati. Asalkan dapat naik bas dia dah cukup gembira.

Entah kenapa banyak sangat kenangan aku dengan dia. Walaupun aku tak tengok dia membesar. Tapi kenangan dengan dia macam dah terlalu banyak. Dan banyak reminder kepada kenangan-kenangan tu.

Advertisements


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

et cetera
%d bloggers like this: